The Story So Far ... Nedloda
"Nedloda är en värld skapad för att husera krigsherrar. Så antingen är du en, eller så tjänar du dem! Så vilket är du, däggdjur?"
//Kaska
Många år efter
att Ark städerna öppnat sina portar till den läkta världen, så fann sig tre
vandrare på en dammig väg omgärdad av träd, i riktning mot byn Bro-Ö och
arkstaden Gråsten.. De val och motgångar dessa vandrare mött i livet hade lett
dem hit i en jakt på lycka, rikedomar och hem.
Först hade vi
Griphook, en Goblin i en Nasares yrkesroll. Född handelsman, med livet format
efter jakten på rikedomar och makt. En klurig varelse, redo att slita halsen av
dig och göra detta med ett leende på läpparna.
Dessa tre
vandrare sökte det Gråsten kunde erbjuda av vitt skilda anledningar, men
oavsett vad som drog dem till arkstaden. Så skulle deras handlingar att sätta
stenar i rullning, som skulle förändra världen och de krigsherrar som regerade
över denna….
En timmes färd
ifrån att anlända till bro-ö, mötte vandrarna en varelse sittande på ett fallet
träd i vägkanten. Denna främling fångar deras ögon då vid närmare granskning denne
visade sig var en Hajfot. En av de många havsvarelser som ibland reser sig ur
havet och vandrar landet och dess riken.
Hajfoten är
klädd i en regala som förde vandrarnas tankar till en krigsledare eller
adelsman. Trots det damm som denne borstade av sig, vilket visade många tär och
hål i kläderna. Som om att hajen precis lämnat en strid eller ett brinnande hus...
Vid Bro-ö’s
utkanter så bad Kaska farväl, och erbjöd de resande uppdrag om dessa någon gång
skulle befinna sig i Gråsten. Efter detta så dök hajfoten ner i floden som
givit Bro-ö sitt namn och försvann under ytan i riktning mot Arkstaden.
När Griphook
och Cuvanos anlände till arkstaden tog det en dag för dem att greppa sitt nya
hem. Denna gigantiska stad full av ett myller med intryck, folkslag och
möjligheter!
Griphook ovanpå
sin tjänares rygg tog omedelbart kontakt med handels gillet i staden, och
stiftade bekantskap med legender som Glymt Coppervein. Den rödlätta dvärgen som
ansåg att handel och gemenskap gick hand i hand. Ty det finns inga affärer om
man missunnar sina kunder. Och den hårdföre Asksilver, en annan dvärg man som i
sitt fall inte låter sig vikas för någon form av prutning av sina priser. Det
tog inte lång tid för Griphook att göra ett namn för sig, och i sin tur låsa
upp alla de privilegier som ett gille för med sig.
Griphook var
villig att ge krigsherren allt detta… för ett pris.
Portens gömda
lås vreds om, och öppnades.
Senare på
kvällen möttes Griphook och Cuvanos upp och förde under den kommande natten
långa samtal. De båda var i behov av kontakter, och pengar. Griphook hade
talets gåva och möjligheten att få fram förnödenheter och utrustning, Cuvanos i
sin tur hade tillgångarna att göra sig av med de hinder som skulle kunna stå i
vägen för paret.
En ohelig
allians slöts denna kväll, som skulle få arkstaden att skälva.
**********************
Observera: Detta är en äldre text sammanfattad kring det spel som födrevs i spelsystemet "Svärdets Sång". Detta äventyr har lagts på is, för att vi kunde spela igenom Drakar & Demoner somt D&D 5th.